Onderdeelcommisie (OC)

Iedere sector en de Ondersteunende Onderdelen heeft een Onderdeelcommissie. Een sector OC is de formele gesprekspartner van de (sector)directeur. UMC-stafdirecteur P&O en directeur FD treden samen op als gesprekspartners van de OC OO.  

De OC behandelt zaken van algemene aard van het betreffende onderdeel. Het gaat hier met name om:

  • algemeen beleid van het onderdeel
  • organisatieveranderingen, werkprocedures
  • arbeidsomstandigheden, veiligheid en milieu
  • werktijdregelingen

De taken en bevoegdheden van de OC zijn vastgelegd in het Instellingsbesluit en de WOR.

De OC heeft een aantal bevoegdheden:

  • Instemmingsrecht
  • Adviesrecht
  • Recht op informatie
  • Initiatiefrecht

Het instemmingsrecht zal met name aan de orde zijn bij nieuwe werktijdregelingen. Met name het adviesrecht bij reorganisaties komt in de praktijk regelmatig voor. In de reorganisatiecode van het UMCG wordt de rol van de OC bij reorganisaties beschreven. Daarnaast zijn arbo-zaken een belangrijk gespreksonderwerp voor de OC.

De OC stelt een huishoudelijk reglement op. In dit huishoudelijk reglement wordt onder andere geregeld op welke wijze de vergaderingen plaatsvinden. Ook worden de taken van de secretaris en het stemrecht in de vergaderingen in het huishoudelijk reglement geregeld.

Deel deze functie

Scroll to Top